tandvlees

Gezond tandvlees is een noodzaak

Gezondheid, dat is voor ons allen het hoogste goed. We zijn en blijven gezond door te bewegen, gezond te eten, met mate alcohol te drinken en ons lichaam te verzorgen. Bij dit laatste mag tanden poetsen en uw tanden gezond houden zeker niet ontbreken. Maar wat als u bloedend tandvlees hebt? Lees hier wat dat betekent en hoe u het probleem bij de wortel aanpakt.

Bloedend tandvlees: wat betekent dat?

Als u een appel eet die rondom de beet rood kleurt of u bloedt als u uw tanden poetst, dan hebt u een probleem. Laat het duidelijk zijn: gezond tandvlees bloedt niet, het omringt de tand perfect en het heeft een roze kleur. Het beschermt de tand en het kaakbot tegen de vele bacteriën in de mond die tandplak of infecties veroorzaken. De oorzaak van bloedend tandvlees is in vele gevallen een slechte of gebrekkige mondhygiëne waardoor tandplak ontstaat, die dan aanleiding geeft tot een infectie en teruggetrokken tandvlees. Het bloeden bij het poetsen of het eten van hard voedsel geeft u een duidelijke waarschuwing.

Voorkomen is beter dan genezen

Het spreekwoord spreekt voor zich: goed en regelmatig poetsen is een absolute noodzaak voor gezonde tonden en tandvlees. Maak van tanden poetsen een dagelijks ritueel: poets met lichte druk, masseer uw tanden met cirkelende bewegingen en vermijd heen-en-weer poetsen met harde druk. Een elektrische tandenborstel kan u helpen om de juiste druk te hanteren. Haal flos bij de apotheker en flos elke dag grondig tussen uw tanden. Ook het regelmatig gebruik van mondwater kan tandplak tegenhouden. Ten slotte is een gezond dieet ook een goed idee om uw tanden en tandvlees gezond te houden. Eet niet te veel suiker, drink voldoende water en let op het regelmatig eten van groenten en fruit. Uw tanden hebben nood aan vitamines, zo blijven ze sterk en gezond.

Actie nemen tegen bloedend tandvlees

Als u voor de eerste keer flost, dan kan het zijn dat u enigszins bloedt en dat enkele dagen daarna het bloeden stopt en uw tandvlees herstelt. Blijft het bloeden echter aanhouden, maak dan een afspraak met uw tandarts. Vergeet ook niet regelmatig uw tanden en tandvlees te laten controleren door uw tandarts, dat is altijd een goede manier om problemen te vermijden

Bent u op zoek naar een tandarts? Tandproblemen? De tandartsen van Dental Care Clinic helpen u graag verder. Maak vandaag nog een afspraak op het nummer 03/231.64.68 of e-mail ons via dentalcareclinic16a@gmail.com.

TEL: 03 231 64 68